Kezdőlap Blog Évtervezés másképp – célkitűzések a gyakorlatban

Évtervezés másképp – célkitűzések a gyakorlatban

2020. 01. 22.
Évtervezés másképp – célkitűzések a gyakorlatban

Az utóbbi években egyre szélesebb körben elterjedt az évtervezés, a célkitűzés, a motivációs naptár és egyéb hasznos gyakorlati fogadalmak, praktikák megalkotása. Természetesen ez fantasztikus hír, hiszen ez azt jelenti, hogy sokkal többen terveznek tudatosan, élnek kiegyensúlyozottabban, mint eddig, ám sokszor a kezdeti lelkesedés, a motiváció pár hónap elteltével visszaesik.Mi lehet ennek az oka? Hogyan lehet olyan célkitűzést, évtervezést  készíteni az idei évre, ami biztosan meghozza a kívánt sikert? 

Úgy gondoljuk a célok elérésének egyik kulcsfontosságú lépése a célkitűzés, ezen belül is a világosan körülhatárolt célok megalkotása és leírása. Cégünk nagy hangsúlyt fektet az éves célok kitűzésére, illetve a motivációs naptár használatára, ám emellett kidolgoztunk egy olyan komplex stratégiát, amely alkalmazásával a DÉR Juice hatékonnyá és eredményessé vált 2019-ben. Ezekkel a gyakorlati tippekkel szeretnénk fogyasztóink sikeréhez hozzájárulni az idei évre!

Évtervezés másképp – célkitűzések a gyakorlatban

Most pedig helyezd magad kényelembe, frissítsd fel magad egy nagy pohár DÉR Juice frissen préselt gyümölcslével és ürítsd ki a cikázó gondolataid. Tekints magadra egy megoldandó rejtvényként, csak magadra fókuszálj és készítsd fel magad az évtervezésre!

Haladj pontról pontra a célkitűzésekben, elemezd magad szubjektíven a következő szempontok alapján!

1. Évzárás és évtervezés írásban

Az évtervezés még sosem volt ilyen könnyű! A YearCompass az egyik legismertebb évértékelő és évtervező füzet, ami a célkitűzés hatékonyságát 110%-ra növeli! A YearCompass egy olyan nemzetközi mozgalom, melynek tagjai a füzet kitöltésével lezárják az előző évet, és megtervezik a következőt. Az elemző által a célkitűzés és az évtervezés átlátható,  az elmúlt év eseményeit és eredményeit pontról pontra összegyűjthetjük, amit jól be tudunk építeni az idei évbe. Ha még nem hallottál róla, nem késtél el a kitöltésével, a füzet ingyen letölthető a weboldalukról. 

2. Készíts célfalat!

Biztosan sokszor hallottunk már arról, hogy a vizualizáció mennyire megkönnyíti a tanulást, vagy más agyi tevékenységet. Ezért ez a technika kiválóan alkalmas az évtervezés, a célkitűzés, azaz a célok elérésének hatékonyság növelésére is egyaránt. Milyen célokat szeretnék elérni az idei évben?

Pontosan tudjuk rá a választ, hiszen megterveztük!

A vizualizált, képi formában megjelenő célkitűzés tudat alatt beépül az agyba, így fokozza a motivációt, a teljesítményt. Készíts otthon saját célfalat vagy más néven álomtáblát. Gyűjts össze internetről képeket a céljaidról, legyen ez az álomautód, nyaralás, vagy bármi, ami mozgat, ami motivál. Gyűjts minél többet, nyomtasd ki, majd helyezd őket egy nagy parafatáblára, és tedd ki a szobád falára, lehetőleg az ágyaddal szembe, hogy reggel, ébredéskor, tudat alatt inspirációt adjon ez a fajta vizuális célkitűzés.

3. Formáld át a személyiséged!

Az eddigi életed a jelenlegi személyiséged eredménye. Ahhoz, hogy valami teljesen mást kapj az idei évben vagy alapjába véve az életedben, fontos az évtervezés, a célkitűzés, és az, hogy dolgozz a személyiségeden. 

Hiszen ha képes lennél elérni azokat a célokat, melyeket már többször kitűztél, akkor már elérted volna.De aggodalomra semmi ok, eláruljuk, hogyan tudod önmagad eddigi legjobb verzióját megalkotni!

Évtervezés másképp – célkitűzések a gyakorlatban

A DÉR Juice csapatának kiépítésekor tudtuk, hogy olyan emberekkel szeretnénk együtt dolgozni, akik osztoznak cégünk filozófiáján, és a környezetvédelmen. Hasonlóan kell megalkotnod önmagad is ehhez a technikához, gondold végig, milyen emberrel dolgoznál együtt szívesen, majd igyekezz ilyen személlyé válni. 

Vegyél egy üres lapot a kezedbe. Írd fel a lap tetejére nagybetűkkel, a következőt: 2020. Évtervezés – “Egy sikeres ember szokásai”

Írj le minél több olyan tevékenységet, tulajdonságot, ami véleményed szerint egy sikeres embert jellemez. Meríthetsz ötletet akár egy híres ember önéletrajzából, vagy saját kútfőből, a lényeg,  azokat a cselekvéseket, szokásokat, napi rutinokat jegyezd le, amik úgy gondolod elengedhetetlenek egy sikeres, kiegyensúlyozott élethez.

Például: “heti három edzés, havi egy könyv elolvasása, önképzés, egészséges étkezés, boldog párkapcsolat, lelki béke” stb. 

Ezután végy egy újabb üres lapot, írd fel ezeket a fogalmakat egymás alá, keretezd be őket, és végül a lap tetejére írd fel a következőt: 

Évtervezés 2020- “Én … (saját név) az alábbiak szerint élek!”

Függeszd fel jól látható helyre a lakásban, haladj kis léptekben, iktass be hétről hétre egy új szokást ezekből, így olyan emberré válhatsz, aki a saját meglátásod szerint sikeres, boldog személyiség! 

4. Törj ki a komfortzónából!

Nem csak az évtervezésre a célkitűzésre, a motivációs naptárra, és a személyiséged átformálására kell hangsúlyt fektetni a maximális siker érdekében, hanem újra kell alkotnod a határaidat is! Ugyanis mindened, amid most van, amilyen célokat eddig elértél, azok a jelenlegi komfortzónádon belül esnek. Ideje kicsit kijjebb merészkedni! Általában úgy működünk, hogy ami a legnagyobb félelmünk, vagy amihez leginkább nincs kedvünk azzal biztosan dolgunk van.

Legtöbbször ezek a komfortzónán kívül eső új dolgok hozzák meg a legnagyobb eredményt. Vedd sorra ezeket a félelmeket, mint például a nyilvános beszéd, vagy a prezentációk elvállalása, vagy bármi, ami számodra eddig komfortzónán kívül esett, és egész egyszerűen nézz szembe velük! Ne halogass, ne gyárts kifogásokat, hanem vedd fel a kesztyűt és győzd le őket! Amennyiben ilyen határozottan készülsz az idei évtervezésre, a siker biztosan nem marad el!

Évtervezés másképp – célkitűzések a gyakorlatban

5. Alakíts ki új szokásokat!

Számtalan kutatás igazolja, hogy egy szokás kialakulásához 21 napra van szükség. Mit gondolsz, ha most van olyan szokásod, rutinod, ami zavar, mégsem tudsz tőle szabadulni, mióta van jelen az életedben? Ugye, hogy több, mint huszonegy napja?

Itt az ideje kisöpörni a szőnyeg alól! Készülj tudatosan az évtervezésre! Alakíts ki új szokásokat, figyelj például a pihenésre, a folyadék és vitaminbevitelre, a napi 20-30 perc mozgásra, tehát azokra a dolgokra, amik közelebb visznek a céljaidhoz. Legyen szó akár sportról, egészségről, akár tanulásról, 21 nap alatt minden új szokás hétköznapi rutinná alakítható! 

6. Iktasd be az “Erő óráját”!

A következő módszert mindenképp vésd az évtervezésed to-do listájára! 

Az “Erő óráját” számos önfejlesztő könyv és tréner kiemeli, mint hasznos módszert. Az Erő órája nem más, mint a felkeléstől számított egy óra. Kutatások szerint a felkelést követő első órában végzett tevékenységek nagymértékben meghatározzák a napunk hátralévő részét, befolyásolják hangulatunkat, motivációnkat, fittségünket.

Ezért érdemes a napot mindig egy nagy pohár magas vitamintartalmú gyümölcslével kezdeni, egy kis átmozgató testmozgással, és pár oldalnyi motivációs könyv olvasásával.

Semmiképp ne nézzünk korán reggel tv-t, olvassunk negatív híreket, hiszen ez hatással lesz az egész napunkra. 

7. Készíts heti tervet!

Ahhoz, hogy célokat érjünk el, fontos az évtervezés. Ám sokan azért adják fel mind az újévi fogadalmakat, mind a hosszú távú célokat, mert túl nagy lépéseket terveznek meg. Ezért javasoljuk a heti terv készítését, ami alapján meg tudod tervezni a heted előre, így hatalmas nyomás szabadul fel rólad, hiszen nyomon tudod követni a napi teendőid, elintéznivalóid.

Évtervezés másképp – célkitűzések a gyakorlatban

8. Gazdálkodj az időddel!

A time menedzsment, vagy más néven  az időgazdálkodás egy olyan hatékonyságnövelő módszer, amellyel az évtervezés hatékonyságát a maximálisra növelhetjük, ösztönözhetjük magunkat a jobb időgazdálkodásra. Összefügg az előzőleg említett heti tervvel, viszont itt a napunkban tudunk “rendet tenni”. 

Rendszerezd a napi teendőid fontossági sorrendbe, és ez alapján végezd el őket. Ezáltal oldódik a napi nyomás, a frusztráció, így több energiád marad a nagyobb céljaid elérésére.

9. Készíts saját motivációs naptárat!

Az egyik legtöbbször előforduló probléma a célok megvalósítása közben, hogy szem elől tévesztjük őket. Az évtervezés mellett készítsünk saját motivációs naptárat, amivel fent tudjuk tartani a lelkesedést és a motivációt. Hogyan? 

Vegyünk egy egyszerű határidőnaplót. Minden hónap első lapjára ragasszunk egy általunk választott inspiráló képet, amit a célfalnál átbeszéltünk. Legyünk kreatívak, minden hónapban kerüljön más és más a lap elejére! Ez fogja megadni a miértünket, a mozgatórugónkat, ez fog minket átsegíteni a nehéz feladatok megoldásán.

10. Jutalmazd meg magad! 

Természetesen nehéz úgy fenntartani a lelkesedést, ha a cél nagyon távolinak tűnik! Jutalmazzuk meg magunkat a kisebb sikerek elésénél is. Fontos az évtervezésnél, hogy a siker legyen mérhető, azaz érdemes minden héten kitűzni olyan célt, aminek az elérése reális, teljesíthető. Nem feltétlen a maratoni futással kell kezdenünk az évtervezést az év végi habzsi dőzsi után, inkább válasszunk kisebb célokat, mely után a sikerélmény garantált. Az elért sikert pedig jutalmazzuk a gyakorlatban is, lehet ez egy különleges, bergamottos DÉR Juice almalé, vagy plusz egy óra “én-idő”, a lényeg, hogy tudatosuljon a jutalom érzése, amit az elért eredményünkért kaptunk. 

11. Változtass a környezeteden! 

Fontos tudatosítanunk magunkban, hogy környezetünk jelentős mértékben meghatározza a teljesítményünknek, ami a céljaink eléréséhez visz közelebb. Csapatunk gyakran a természetben ötletel, ezért ha megengedheted magadnak dolgozz minél többet te is a szabadban, most, a téli időszakban pedig inspiráló környezetben. 

12. Írd le nap mint nap a céljaid!

Kétségkívül hallottunk már olyan gyerekkori történetről, amint az iskolában a tanárnéni vagy tanár bácsi százszor leíratta Pistikével a dolgozatban elrontott szót, hogy az egyszer és mindenkorra berögződjön. Ezt a módszert érdemes felnőttkorban is használni, évtervezésnél szemügyre venni, ugyanis agyunk az ismétléssel “kőbe vési” és megkérdőjelezhetetlennek értékeli az általunk leírtakat. Azaz, írjuk le minden este legfőbb céljainkat. A célok leírásánál törekedjünk a részletességre, vagyis ne általánosságban fogalmazzunk, illetve írjuk jelen időben, mintha már megtörtént volna. 

13. Töltődj rendszeresen!

Nem állítjuk, hogy könnyű lesz, de azt igen, hogy megéri a kitartó munka, az évtervezés, és az, amit 2020-ban megtehetsz a céljaidért. Nagyon fontos, hogy élvezd is magát az utat is, hiszen hosszútávon csak így tudod fenntartani a lelkesedést. Ezért utolsó, legszívmelengetőbb gyakorlati tippünk a rendszeres feltöltődés. Ehhez elengedhetetlen, hogy elegendő mennyiségű vitamint vigyél a szervezetedbe teljes értékű táplálkozással, akár vitaminokkal, akár gyümölcsleveink által, és sok erőt meríts testet lelket feltöltő tevékenységekből, mint például a testmozgás, az egészséges étkezés vagy a pihenés. 

Évtervezés másképp – célkitűzések a gyakorlatban

Összegezve a legfontosabb: A KITARTÁS!

Kétségtelenül ez az a pont, ami az évtervezéshez, a célkitűzéshez, a motivációs naptárhoz, és az összes fent említett gyakorlati tipphez alapvetően szükséges. A legfontosabb és a legnehezebb tippünk is egyben, hiszen nyilvánvalóan lesznek olyan napok, amikor meginog a lelkesedésed az évtervezésben.

Ilyenkor célszerű újra kézbe venni a már elkészített terved.

Miért is készítetted a tervet, mik a heti, havi, éves céljaid? Érdemes felrázni magad, akár csak egy frissen préselt DÉR Juice gyümölcslevet, és folytatni a munkát! 

 

Sok sikert kívánunk!